torstai 14. marraskuuta 2013

Suklaamissio



Jokainen suomalainen rakastaa Fazerin Sinistä tai tuntee vähintään omatunnon piston sydämessään tunnustaessaan toisin. Se on käsite. Se on teema. Ja brändi, jota Fazer vaalii kampanjoissaan. Viime elokuussa ohikulkijat saivat jopa ”soittaa” Fazerin Sinistä Helsingin Kluuvikadun Fazer-kahvilan julkisivulla. Siitä on tullut meille sisäänrakennettu kansallissymboli samalla tavalla kuin siniristilipusta, saunasta ja Sibeliuksesta. Ja tämä kansallistunne ei ole kuviteltua, vaan ihan käsin kosketeltavaa.

Tuliaisina saatu Fazerin Sininen odottaa maistajaansa.
Varmaan maailmasta löytyy lukuisia vieläkin laadukkaampia suklaita, niitä belgialaisia ja sveitsiläisiä, joiden kaakaomäärä on korkeampi ja raaka-aineet entistä hienostuneempia, mutta Sininen nostattaa ylpeyttä rintaan. Vain jo nähdessään sinisen levyn, rasian tai pelkän tutun logon suomalaisen mieltä lämmittää ja Fazerin Sinisen äärellä kasvaneen makunystyröitä alkaa kihelmöidä. Mieleen nousee lapsuustunnelmia, muistoja, hetkiä – nostalgiaa. Karppaajat myöntäkää nyt tekin!

Ulkomailla asuessa Sinistä tulee ikävä niin kuin jälkiuunileipääkin (jota ei koti-Suomessa juuri söisikään). Ja tämä Fazerin Sininen on se tuote, jota viedään tuliaisiksi. Silmät tapittaen, hymynkare suupielissä odotamme vieraan ”aah, mmm”-reaktiota hänen saadessaan ensimmäistä kertaa Fazerin suklaata. Käännytystyö Sinisen palvojaksi onkin tärkeä ja vastuullinen tehtävä. Sen voi tehdä Ota, ota -tyylillä tai niin kuin minä muutama vuosi sitten. Suoritin nimittäin sokkotestin osallistuessani kansainväliseen seminaariin, jonka osanottajat tulivat Etelänapamannerta lukuun ottamatta kaikista maailman maanosista. Olin tietenkin varannut mukaani sinisen levyn. Tarjosin muina naisina kaikille bussissa mukana olleille palat, ja tyytyväisenä myhäilin Suomi-brändiä lobbatessani, kun jokainen poikkeuksetta makusteli ihastuneena. Ja paikalla oli muuten myös kaksi sveitsiläistä ja belgialainenkin.

Mieheni kuuluu hänkin tätä nykyä Siniseen koulukuntaan. Hän on suorastaan raskaansarjan sinisfani. Ja reviiri on laajentunut kattamaan hänen lähisukunsa ja muutaman lapsuudenkaverinkin eri puolilla Israelia noin 3500 kilometrin päässä Helsingistä. Israelissa kilpailu Suomi-kuvasta on tosin kovaa. Sikäläinen opetusministeriö ja TV-kanavat tutustuvat mielenkiinnolla suomalaiseen opetusjärjestelmään PISA-tuloksia ihaillen. Muumit ovat jo vuosia olleet uudemman tulokkaan Angry Birdsien ohella suomalaisuuden keulakuvia, joiden tuotteet lyövät kuin kuumille kiville. Niin ja israelilaisilla on myös oma punainen lehmä-suklaansa, jota he pitävät maailman herkullisimpana.

Perinteet ovat tiukassa, kotoutuminen välillä vaivalloista ja uudessa kotimaassa joutuu joustamaan omista totutuista tavoista. Joskus muutoksen voi kuitenkin ottaa vastaan lempeästi suklaaseen sulautuen. Siniseen siis.