Moni ei huomaakaan kuinka paljon toistaa vanhempiensa ja
lapsuudenkotinsa tapoja omassa aikuiselämässään. Me siis kannamme mukanamme lapsuudessa
opittua, omasta kulttuuristamme omaksuttua ja elämän varrella itse parhaaksi
katsomaamme maailmankuvaa. Muutettuani ensimmäiseen omaan kotiini
parikymppisenä opiskelijana huomasin yhtäkkiä sijoittelevani keittiötarvikkeita
samaan järjestykseen kuin äitini. Manasin mielessäni, etten sitten ainakaan
aikoisi missään vaiheessa hankkia niitä ”vanhojen ihmisten tummia puisia
huonekaluja ja kristallikruunuja”, mutta kas vain, tuo muotokieli toistuu nyt vuosien
jälkeen olohuoneessamme. Yhdellä seinustalla seisoo isoäidiltä peritty
kirjakaappi ja toisella äidiltä saadun senkki. Katossakin on kiiltelevä kruunu…
Järjellä ja tietoisilla valinnoilla mutta erityisesti alitajunnalla
on valtava voima ohjaamassa elämäämme. Luin jostain, että poika mieltyy
herkästi äitinsä kaltaiseen naiseen ja että myös naisilla on taipumus etsiä
isäänsä muistuttava kumppani rinnalleen. Kukin etsii kaiketi ihmistä, joka
muistuttaa jostakin tutusta tai jolla on sellaisia piirteitä, joita arvostaa (enkä
nyt tarkoita niitä ulkoisia avuja). Entä sitten toinen valintojamme määrittävä asia eli asemamme lapsuuden sisaruskaartissa. Miten se vaikuttaa parinvalintaan ja elämään ylipäänsä? Kahden
kuopuksen yhteiselo voi kuulemma olla vauhdikkaampaa ja hauskempaa kuin
esikoinen-kuopusyhdistelmän, jossa toinen ottaa viime kädessä vastuun ja
kontrollin. Monikulttuurisessa parisuhteessa voimme lisätä mausteeksi vielä
pari muutakin näkökulmaa vahvistamaan tahattomien ja tahallisten valintojemme
seurauksia. Toisesta kulttuurista tulevan puolison kanssa kun ei tapakonfliktin
iskiessä voi aina tietää, johtuvatko näkemyserot nimenomaan kulttuurieroista, lapsuudenkotien
omintakeisista perinteistä vai siitä yksinkertaisesta syystä, että saman katon
alla asuvat sekä tippaleipä- että putkiaivot. Meidän perheessä yhdistyvät varmaan kaikki edellä mainitut
toimintamallit.
Kun muutimme mieheni kanssa Suomeen kesällä 2011, ryhdyimme asumaan silloista kaksiotani Kehä I:n tuntumassa, tai siis tarkkoja ollaksemme noin 150 metriä sen ulkopuolella. Sijainti oli rauhallinen, viihtyisä ja palvelutkin olivat lähellä, mutta mielestäni paikka oli kuitenkin aivan hirveän kaukana kaupungista. Mielipiteeni johtuu luonnollisesti siitä, että asuin lapsuuteni Helsingin keskustan tuntumassa silloisten 3B-, 3T- ja 8-raitiovaunujen kolistaessa aivan kotitaloni kulman vierestä. Lapsuuteni äänimaisemaan kuului olennaisena osana ratikan kirskuva kolina sateisena iltana. Se tuntui minusta jotenkin haaveellisen turvalliselta katsellessani sängyssä maaten kattoon heijastuvia katulamppujen valokiiloja. Tuota äänimaailmaa kaipasin ulkomailla asuessani ja niin myös Kehän I:n naapurissa. (En muuten tykkää uudemmista matalalattiaratikoista, joista kuuluu aivan vääränlainen kalkatus!) Jos olisin varttunut kirkonkylän ulkopuolella omakotitalossa metsän reunalla, niin aivan varmasti kokisin vastaavaa kotiseuturakkautta ja -kaipuuta metsäistä taajamaa kohtaan. Tällainen ihmisluonto on.
Kolmannen polven varpaat. |
Kun muutimme mieheni kanssa Suomeen kesällä 2011, ryhdyimme asumaan silloista kaksiotani Kehä I:n tuntumassa, tai siis tarkkoja ollaksemme noin 150 metriä sen ulkopuolella. Sijainti oli rauhallinen, viihtyisä ja palvelutkin olivat lähellä, mutta mielestäni paikka oli kuitenkin aivan hirveän kaukana kaupungista. Mielipiteeni johtuu luonnollisesti siitä, että asuin lapsuuteni Helsingin keskustan tuntumassa silloisten 3B-, 3T- ja 8-raitiovaunujen kolistaessa aivan kotitaloni kulman vierestä. Lapsuuteni äänimaisemaan kuului olennaisena osana ratikan kirskuva kolina sateisena iltana. Se tuntui minusta jotenkin haaveellisen turvalliselta katsellessani sängyssä maaten kattoon heijastuvia katulamppujen valokiiloja. Tuota äänimaailmaa kaipasin ulkomailla asuessani ja niin myös Kehän I:n naapurissa. (En muuten tykkää uudemmista matalalattiaratikoista, joista kuuluu aivan vääränlainen kalkatus!) Jos olisin varttunut kirkonkylän ulkopuolella omakotitalossa metsän reunalla, niin aivan varmasti kokisin vastaavaa kotiseuturakkautta ja -kaipuuta metsäistä taajamaa kohtaan. Tällainen ihmisluonto on.
Syksyn edetessä reilut kaksi vuotta sitten aloimme mieheni
kanssa ihan tosissamme miettiä muuttoa isompaan kotiin, mieluiten siis lähemmäksi
kaupungin keskustaa. Olin kuitenkin puoliksi kauhuissani hänen kerran
heittäessään ilmaan utopistisen väläyksen, kuinka olisi hienoa voida muuttaa
samaan taloon vanhempieni kanssa. Hätkähdin. Minä itseäni kunnioittava aikuinen
nainenko asumaan aikuisiällä vanhempieni helmoihin?! Olisipa noloa asua tuolla
tavalla samassa talossa. Enkä sitä paitsi tarvitse äitiä hengittämään samaa
ilmaa kanssani! Varmaan tuttavat miettisivät, että eipä ole napanuora vielä
katkennut, ja niin edelleen. Eihän mieheni ihan tosissaan voi haluta
anoppilaan. Huh, huh.
Niin siinä vaan kävi, että vain muutamaa kuukautta myöhemmin
istuimme monen sattuman saattamana laatimassa papereita uudesta kodistamme,
vain kolme kerrosta ylempänä olevasta asunnosta, joka muistutti kovasti omaa lapsuudenkotiani. Se ei ole vain samassa
talossa, vaan myös samassa rapussa äitini kanssa. Isäni ei suureksi suruksemme ole enää
jakamassa tätä iloa kanssamme, mutta minua lämmittää muisto siitä, että yksi viimeisistä
keskusteluista hänen kanssaan liittyi juuri aikomukseemme etsiä koti tästä lähistöltä.
Jutteluhetki sairasvuoteen äärellä jäi mieleeni erityisesti siksi, että
vakavasti sairas isäni jaksoi vielä innostua aiheesta ja kysellä lisätietoja,
ja koin jälkikäteen että vaikka asiaa ei ääneen sanottukaan, niin muuttohaaveesta
puhuminen oli kuin lupaus asua äidin lähellä tämän pian jäädessä yksin.
Kolmen sukupolven asumisjärjestely ei itse asiassa ole meille
mieheni kanssa lainkaan uusi ja outo asia. Kuudennessa kerroksessa sijainneesta
lapsuudenkotini olohuoneesta näki isoäitini kotiin ja kyläilimme hänen luonaan
kipittämällä takapihan poikki sisävaatteissa. Mieheni äidin puoleiset isovanhemmat
asuivat hekin samassa pihapiirissä israelilaisessa moshavissa lastenlastensa
kanssa, ja he auttoivat nuorta perhettä ja osallistuivat lasten hoitoon. Heidän
kotinsa toimi lapsiperheen huoltoyksikkönä vanhempien vielä rakentaessa omaa
taloaan samalle tontille. Mieheni isoisällä oli tapana viedä perheen kuopus
aamuisin tarhaan – muisto jota mieheni edelleen vaalii. Varsinkin sen hän
muistaa aina kertoa, ettei pyynnöistään huolimatta koskaan päässyt etupenkille.
Iltapäivällä isovanhemmat tarjosivat ruokaa lapsille vanhempien ollessa vielä
töissä ja pikkumies sai vähän namiakin, mansikkatäytesuklaata - erityiskohtelua
serkuskaartin nuorimmalle. Isompana hän nappasi joskus koulun jälkeen pihan puusta jaffa-hedelmän välipalaksi.
Monelle suomalaiselle tällainen kolmen tai jopa neljän
sukupolven lähiasuminen saattaa aiheuttaa kauhunväristyksiä. Länsimaissa, Suomi
mukaan lukien, kun on totuttu itsenäiseen ja yksilölliseen elämään siinä
mittakaavassa, että kun poikanen on lentänyt kotoaan, ei vanhempien suuntaan
juuri enää piipitetä. Pitää olla taloudellisesti ja henkisesti ja kaikin
muinkin tavoin omavarainen. Oman perheyksikön perustaminen sekin on seuraavan sukupolven
oma erillisprojekti. Isovanhempien osallistumista lapsiperheiden elämään ei pidetä
itsestään selvänä ja olenkin kuullut suurten ikäluokkien isovanhemmista, jotka eläkkeelle
jäätyään ovat niin kiireisiä omissa aktiviteeteissaan, että ovat kieltäytyneet
lapsenlikkana toimisesta täysin. Sääli.
Toki perheitä on erilaisia ja perhesuhteitakin monenlaisia,
mutta ei kukaan selviä yksin, aina. Jos ei pysty tai halua omaa sukuaan
elämäänsä, niin sitä voi valita mieluisan ystäväpiirin tukemaan omaa arkea. Tällaisessa
yhteisöllisyydessä, joka muodostuu joko oman suvun jäsenistä tai sitten itse
valituista ihmisistä, on voimaa ja turvaa niin lapsille kuin aikuisillekin. Ei
vanhempien tarvitse häpeillä jaksamisensa kanssa. Eikä juuri synnyttäneen
imettävän äidin tarvitse raahustaa joka hetki yksin vauva tississä roikkuen keittiön,
hoitopöydän, pyykkikorin ja ruokakaupan väliä! Eikö useassa heimokulttuurissakin
äiti hoida pienokaisensa perustarpeet ja yhteisön muut naiset ottavat
vastuulleen lapsivuodeajan muun huolinnan? Isommat lapset kasvavat yhteisöön
eikä oletetakaan, että yksi äiti pitää kaikkia naruja käsissään samanaikaisesti
ja jatkuvasti.
Perhesuhteista aiheutuvat ongelmat eivät ole vain
suomalainen ilmiö. Kiinalainen ystäväni, 5-vuotiaan pojan äiti ja uranainen,
tasapainottelee hänkin ydinperheen, vuosisataisten perinteiden (siis Maon
aikakauden ihanteet sivuuttaen), oman länsimaistuneen maailmankuvansa ja perhe-elämän
odotusten välimaastossa. Kiinaan palaamisen aiheuttaneen kulttuurishokin
jälkeen eurooppalaistuneelle naiselle oli nimittäin suuri kauhistus joutua
vauvan synnyttyä kuukaudeksi paapottavaksi ja suljetuksi eteläkiinalaiseen
kotiinsa neljän seinän sisälle anopin ottaessa ohjat käsiin. Appivanhempien
yli-innokas osallistuminen lapsen hoitoon on jatkossakin aiheuttanut enemmän
hallaa kuin kasvattanut perheidylliä. Moni tutkimus
onkin osoittanut, että äidinpuoleinen isoäiti on läheisempi kuin muut
isovanhemmat yhteensä. Ehkä juuri tämän vuoksi ystävälleni äitiys ja perhe eivät
ole tuoneet mukanaan toivottua autuutta. Toisaalta taas, minulla on luonteva yya-sopimus
oman äitini kanssa – ja vauvan pyykkivuori alkaa huveta jo vain tämän lähestyessä
kotioveamme. Yhteistyö- ja avunanto-osion mukaisesti neuvon häntä tarvittaessa mm.
kännykkä- ja tietokoneongelmissa. Kutsukaa minua hemmotelluksi, minä kutsun itseäni
onnekkaaksi. Eikä minua haittaa lainkaan, että meidän kulkiessamme kaupungilla
ihmiset ovat joskus luulleet äitiäni lapsen venäläiseksi
babushkaksi.
Olemme mieheni kanssa tehneet uusia ratkaisuja mutta myös toisintaneet
tuttuja perhemalleja omien kokemustemme ja muistojemme perusteella. Kaksi etäisovanhempaa
odottaa kaukana toisella mantereella, mutta se lasti on annettu monikulttuurisen
perheen kannettavaksi. Toisaalta se tuo mukanaan myös jännitystä ja hauskuuttakin.
Heidän luonaan vieraillessaan poikamme voi saada vaikka tuoreen appelsiinin
tutusta puusta. Nostalgiaperintönä lapsemme pääsee myös kyläilemään lähi-isoäitinsä
luona pelkissä sisävaatteissa ja kotitossuissa pynttäytymättä joka kerta talvihaalariin.
Hissimatkakin on vuoden vanhalle yhtä suurta seikkailua, ja lastenvahti pääsee hänkin
palelematta omaan kotiinsa aina silloin kun häntä on tarvittu apuun. Niin, ja sadepäivän
iltana lapsemme voi nukahtaa tuutulaulunaan suloisesti kirskuvan raitiovaunun kolina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti